maanantai 2. joulukuuta 2013

Huolta tulevaisuudesta?

Pääjohtaja Aulis Pitkälän avauksesta välitttyi tulevaisuuden osalta sekä toivon, että huolen aiheita. Pitävätkö suomalaiset nuoret koulua itsestäänselvyytenä? Onko nuorilla tästä johtuen tarpeeksi nälkää oppia ja opiskella? Mistä tulevaisuuden osaajat, jos koulu ei kiinnosta? Osassa tilaisuuden avausta oli toki myös positiivisempi sävy, ja kuulimme väistämättömistä tulevista kehitysaskeleista, mm. digimateriaaleista ja ylioppilastutkinnon digitaalisesta tulevaisuudesta. Myös kansallinen koulutuksen pilvipalvelu on kehitteillä. Siirrymmekö siis minun materiaalit-ajattelusta meidän yhteiset materiaalit-ajatteluun?


Tilaisuudessa käytössä reaaliaikainen viestiseinä kommenteille ja ajatuksille.

Irmeli Halinen jatkoi kertomalla sähköisen opetussuunnitelman kehitystyön etenemisestä. Tärkeänä huomiona kansallisella tasolla esille nousi tvt:n tärkeys osana elinikäistä oppimista ja kaikkia muita oppiaineita. Paikallisten opetussuunnitelmien tulisi olla valmiita niin, että uuden opsin mukaiseen opetukseen voitaisiin siirtyä syksyn 2016 alusta alkaen. Paikalliseen opetussuunnitelmatyöhön on tulossa ePerusteet-työkalu, jota voi ja pitäisikin hyödyntää paikallisen opsin rakentamisessa.

Koulua ympäröivä maailma muuttuu, joten koulun on muututtava sen mukana. Kuinka vastaamme haasteeseen? Irmeli Halinen asetti myös muutamia tärkeitä kysymyksiä: Mikä on koulun tehtävä ja vastuu? Mikä on opettajan rooli, ja millaista yhteistyötä tarvitaan? Onko oppiminen yksilösuoritus vai joukkuelaji? Miten ihmiset koulussa kohtaavat toisensa? Kuunnellaanko opiskelijaa?

Halinen puhui paljon tvt:sta laaja-alaisena osaamisen alueena: on osattava käyttää eri laitteita, oppimisympäristöjä ja kanavia sekä tuottaa ja lukea materiaaleja, mutta sen lisäksi on osattava vuorovaikuttaa ja ottaa myös tietoturva huomioon.

Hyvien puheenvuorojen lisäksi ajateltavaa antoi viestiseinä, jonne kaikki Virtuaaliopetuksen päiville osallistujat saivat puheenvuorojen aikanakin kommentoida ja tehdä omia avauksiaan. Yksi eniten esillä olleista ajatuksista oli se, että uskalletaanko opetussuunnitelmaa uudistaa tarpeeksi: kumpaa tuleva osaaja tarvitsee enemmän, kaunokirjoitustaitoja vai kymmensormijärjestelmää?






Ei kommentteja:

Lähetä kommentti